onsdag 17 juni 2015

Barnvagn 2015

Trots att jag älskar barnvagnar och anser mig vara ganska insatt i ämnet så har jag haft jättesvårt att bestämma mig för vad jag vill ha för vagn/vagnar den här gången. Det enda jag är rätt säker på är att jag ska ha en Emmaljunga. Jag älskar verkligen de vagnarna och har nästan inte tittat på någon annan.

Jag har varit inne på att ha samma kombination som förra gången, en Classic Sport och en Ozone. Men vi kanske ev. behöver en syskonvagn så i sådana fall skulle vi ha tre vagnar till bebisen + två till Didrik och det känns ju som lite för många.

Tro det eller ej, men jag har faktiskt inte varit och tittat speciellt mycket på vagnar, men i söndags när vi åkte hem från Dalarna gick vi in på Babyproffsen i Borlänge. Vi provkörde några vagnar och nu är vi helt överens om att vi ska ha en Emmaljunga Superviking. Jag har suktat efter den sen den kom för två år sen, och speciellt uppdateringen av hjul som kom förra året. Det finns ett chassi som har lufthjul och ett som har något som kallas Eccohjul (sådana som vi har på Didriks Emmaljunga Scooter 3). På Babyproffsen hade de ett visningsex av Emmaljunga Superviking med en adapter som gör att man kan göra om den till syskonvagn vid behov. Både jag och Marcus blev helt frälsta. Den var otroligt lättkörd och fin :-) Didrik fick provsitta och han satt helt OK. Jag har ingen aning om hur mycket Didrik kommer vilja åka vagn i höst och vinter. Antagligen blir det inte så jättemycket, just därför känns den här lösningen som ett väldigt bra och prisvärt alternativ.

Den kostade 7500:-, men hade inte lufthjulschassit, som vi kanske egentligen ville ha. Vi velade fram och tillbaka, men det slutade med att vi inte köpte den. Vilket jag så klart ångrade så fort vi hade åkt därifrån. Men jag har ju sagt att jag aldrig ska köpa en ny vagn igen. Dock är de här vagnarna relativt nya och verkar vara omtyckta så det finns väldigt få på begagnat marknaden. De få som finns kostar nästan som nya. Igår mailade jag massa barnvagnsbutiker som ligger hyfsat nära Gävle och frågade om de hade några visningsex av Supervikingen kvar. Jag fick napp på en annan affär i Borlänge, Lekia. De hade en precis likadan som den på Babyproffsen (som redan var såld) fast utan skötväska, för 6999:- (ord. pris 9100:-). Den har jag reserverat och vi ska åka och titta på den imorgon och förhoppningsvis köpa den. Jag längtar som bara den. Eftersom den är nedsatt så pass mycket så blir det förhoppningsvis inte världens största förlustaffär den dagen vi säljer den. Det här chassit har också Eccohjul, men jag harhört mig för i olika barnvagnsforum och det sägs att det ska fungera bra på snö och i ojämn terräng. Och gör det inte det så får jag väl bara sälja vagnen och köpa en annan.

Imorgon kan jag förhoppningsvis visa bilder på lillebrors och Didriks nya vagn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar