torsdag 4 februari 2016

BVC-besök 9

Igår var jag och Love på BVC igen. Han växer som han ska, även fast kurvorna inte pekade lite spikrakt uppåt som förra gången.

Nu hade han bara växt 1,5 cm och gått upp 650 gr, på fyra veckor. Men jag har för mig att det ska plana ut. Huvudet växer som bara den, 1,2 cm på fyra veckor. Han ligger på två streck över, men både Marcus och Didrik har stora huvuden så det är nog inte så konstigt. Hur som helst så såg allt jättebra ut. Han är stabil i kroppen och glad. Hon frågade om maten och jag berättade att det blir mer ersättning. Man hör ju talas om vissa BVC-sköterskor som är väldigt anti ersättning. Min Fanny sa att det viktigaste är att barnen blir mätta och glada. Inte för att jag hade gjort något annorlunda om hon hade sagt något annat, men det är ändå skönt att höra.

Vi pratade också om att börja introducera annan mat genom så kallad smaksensastioner. Jag tror att rekommendationerna är lite annorlunda nu, gentemot hur det var när Didrik var liten. Nu ska man låta bebisen smaka på det som vi äter från fingret. Jag får se hur vi gör. Jag tror att jag vill göra lika som vi gjorde med Didrik. Vi började med potatispuré och fortsatte sen med palsternacka och majs. Något annat som är nytt är att man inte ska ge bebisar risgröt och risvälling p.g.a. mängden arsenik som har hittats i bl.a. riskakor.

Vikt: 6620 gr
Längd: 61 cm
Huvud: 43,2 cm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar