måndag 6 augusti 2018

USA 2018 - West Dundee

De första sju nätterna bodde vi hemma hos Marcus morfars bror Sören och hans fru Marilyn i West Dundee. De hade två hus på sin enorma tomt. Jag, Marcus och barnen delade hus med deras son Kenny. Till en början var inte det helt optimalt eftersom barnen vaknade så ruskigt tidigt på grund av tidsomställningen, men det löste sig bra till slut.

Det var roligt att leva ett ganska normalt liv i USA. Det gör man ju inte om man bor på hotell, men nu fick vi handla och äta på riktigt amerikanskt vis. Vi tog några promenader i kvarteren runt omkring. Sånt tycker jag är jätteroligt! Kan konstatera att ha fler bilar än man är personer med körkort i hushållet var standard. Sjukt att det vid vissa hus stod fem bilar; en SUV, en minibuss, en vanlig bil och två sportbilar. Galet!



Apropå att vardagshandla så var jag tvungen att besöka Walmart. Detta enorma lågprisvaruhus som finns i var och vartannat samhälle i USA. Det är verkligen gigantiska och har det mesta till väldigt bra priser. Jag kunde inte hålla mig från att shoppa lite allt möjligt de gånger som jag var där. Observera att det inte bara var en gång.  Det sjukaste är att de har öppet dygnet runt. Vem storhandlar mitt i natten?


En av de första dagarna så besökte vi ett mindre utomhusbad i staden som vi bodde i. Det var perfekt för barn i Didriks och Loves ålder. De älskade det. Det var verkligen badvakter överallt och lagom djupt så man behövde aldrig vara orolig. Didrik fick åka vattenrutschkanorna ensam. Det var verkligen en hit!










Vi hann med att besöka ett gäng lekparker. Allt i USA är större än hemma och så även lekparkerna. Det var så kul att se barnen utforska dessa gigantiska klätterställningar.






Under en av mina shoppingturer på Walmart köpte jag drakar till barnen för 1 dollar st (ca 9 kr). De dagar det var lite sämre väder gjorde de succé.






Under helgen vi var där så kom Sören och Marilyns barn och ett barnbarn och hälsade på. Det var jättetrevligt! Deras barnbarn Cecilia är typ 13 år. Didrik blev så klart jätteförtjust i henne. Och trots att de inte förstod varandras språk så lekte de massor. Cecilia tränade lite engelska med Didrik. Framför allt färger. Vi hann med lite shopping i det lokala köpcentrumet när de var där. Marcus, barnen och Cecilia åkte inomhuståg och var på ett lekland i gallerian, medans jag kollade i affärer. Det var massa reor så jag gjorde några fynd. Didrik fick även välja en ryggsäck till skolan.




Det allra bästa hos Sören och Marilyn var nog ändå deras motordrivna fordon. De hade flera åkgräsklippare, en traktor och en sportbil. Grabbarna var mycket imponerade.



En annan sak som barnen verkligen gillade var deras två katter, Monty och Koko. Koko bodde i vårt hus och var en liten kattjej på 1 år. Monty bodde i det andra huset och var en äldre herre på 18 år. 


En av våra sista dagar i Dundee åkte vi till Vasa Park, som är ett rätt stort grönområde som en skandinavisk förening förfogar över. Där var det en sammankomst för svensättlingar som nu bor i Chicagoområdet. Det var mest äldre personer där, så barnen blev lite rastlösa. Men det fanns en lekpark och så reste de en midsommarstång som vi dansade runt. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar