söndag 15 april 2018

Sälen 2018 dag 5

Ännu en dag med magiskt väder.

Love kissade på sig genom blöjan på natten så Marcus var vaken den del med honom, så Marcus tog sovmorgon. 

Jag lämnade Didrik i skidskolan kl 9, sen hade jag egentid i backen. Och jag var nästan helt själv i backarna också. Det var riktigt bra åkning.







Sen mötte jag upp Love och Marcus och åkte några åk med dem. 


Efter att vi hade hämtat Didrik ville barnen vara på skidlekis. Det är som en lekplats för barn med skidor. Ett superbra ställe, med mycket bra solläge 😊


Sen blev det premiär för Love i stolsliften och på toppen av Hundfjället. Det gick hur bra som helst. Love ville inte alls åka i de lätta backarna längre och långsamt får det inte gå. Han ska åka precis överallt där Didrik åker. 




Vid lunch mötte vi upp mormor och morfar vid ett vindskydd och gjorde fläskpannkaka på morfars Muurikka, supergott! 
Efter lunchen lämnade vi Love till mormor och morfar och så fick Didrik bestämma vad vi skulle göra. Han ville åka till Tandådalen och då gjorde vi det. Vi tog först en ankarlift upp på toppen av Hundfjället och sen en transportlift till Tandådalen. Transportliften går riktigt snabbt så den är svår att komma på, vi fick försöka några gånger innan båda jag och Didrik lyckades, men det gick till slut. 

I Tandådalen åkte vi upp på toppen och åkte ner i Östra Tandådalen. Didrik klarar både gröna, blå och röda backar nu. Det är så häftigt att se hur mycket han utvecklas från dag till dag och tar in det som de lär sig i skidskolan. 









I Östra Tandådalen tog vi en fikapaus i den gassande solen. Så himla härligt. Didrik fick leka fotograf.






På vägen hem stannade vi i en affär i Tandådalen och fyndade Hestravantar för halva priset till Didrik. Perfekt inför nästa säsong.

När vi kom tillbaka till Hundfjället åkte Marcus och hämtade Love och jag och Didrik tog sittliften upp till toppen. Vi åkte Trollstigen ner, Didrik åker som sagt mer i skogen än i pisten. Han är så modig. Han vill åka precis som sin pappa. I Tandådalen gjorde ha en rejäl vurpa och började gallskrika. Jag hann tänka på en och två hemska tankar innan vi förstod att han mest hade blivit rädd. På vägen genom trollskogen fick vi syn på Valle. Didrik kastade av sig skidorna och sprang fram och kramade honom. När vi kom ut ur skogen mötte vi Marcus och Love. Didrik berättade för Love att vi precis hade träffat Valle och Love ville så klart också krama honom. Didrik slängde av sig skidorna igen och sprang till Valle och ropade Valle vänta, mi. Lillebror vill också krama dig. Så sött. Valle väntade så klart på Love också. Lyckades ta världens finaste bild på mina killar och Valle. 



Love tappade sugen på vägen hem och ville inte alls åka lift. Som tur var åkte han med Marcus som kunde lyfta upp honom. 
Vi kom hem kl 16:45. Då hade jag och Didrik varit ute i backen i 8 timmar. Sjukt imponerad av min stora kille.

På kvällen åkte Marcus och Didrik till Stadium och kollade på en ny hjälm till Didrik. Han hittade en orange som han ville ha och som passade. Han har så stort huvud så det blev en vuxenhjälm, med inbyggt headset, haha. Han fick även ett par stavar. Han var så nöjd när han kom hem. 

Jag avslutade kvällen med 7 km i längdskidspåret. Riktigt skönt. Hade bra skidor och sol sken fastän klockan var rätt mycket. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar