tisdag 24 april 2018

2,5 års kontroll

För en vecka sen var Love på 2,5 års kontroll på BVC.

De vägde och mätte honom. Han följer sina kurvor; ligger stadigt på mittenkurvan för vikten och en halv under på längden. 
Längd: 88 cm
Vikt: 14,5 kg

Hon kollade hur väl utvecklad han är motoriskt genom att han fick sparka på en boll och hoppa jämfota. Det klarade han alldeles utmärkt. 

Hon frågade om han leker rollekar och det göra han. 

Och sist men inte minst var det språkutveckling. Hon lade fram sex bilder; ett äpple, en kopp, en bil, kritor, en mössa och en som jag inte minns. Hon frågade vad mössa och en bild till heter, hon frågade vad man äter och vad man dricker ur, vad man har på huvudet och vad man gör med kritor och hur bilen låter. Love klarade alla frågorna. Vi hade även fått fylla i ett papper med frågor, bland annat om hur många ord han sätter ihop till en mening. När jag fyllde i var det fyra, då var det fem och nu är det sex. 

Det hände jättemycket med Loves tal när vi var i Sälen. Helt plötsligt släppte det och nu säger han helt plötsligt hur många ord som helst. Sötaste meningen; Mamma, jag titta tuttut min Apad (IPad), eller vad det nu är han vill se. Det känns så skönt att det äntligen har släppt med talet. Inte för att jag egentligen har varit orolig, men det är så ju så roligt både för honom och oss runt omkring honom att kunna kommunicera på ett helt annat sätt än tidigare. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar