tisdag 17 juli 2018

Dressin

Efter förra årets minitripp med dressin fick både jag, Marcus och Didrik mersmak. vi förslog direkt för familjen Rogsberg att vi skulle åka tillsammans i år. I början av året planerade vi in en helg och bestämde att vi skulle tälta också.

Att tälta är inte riktigt min grej. Jag ska erkänna att just den delen såg jag inte fram emot alls. Mina kollegor på jobbet höll på att dö när jag sa att jag skulle ut i skogen och tälta. Men just den delen av resan gick alldeles utmärkt. Jag kan faktiskt tänka mig att göra det igen. Men jag tror inte att jag skulle vilja tälta flera nätter i rad.

Hur som helst så gav vi oss ut på vår hajk lördagen den 7 juli. Väderprognosen hade varit lite ostadig just för lördagen, men vädret blev verkligen kanon. Vi hade hyrt två tandemdressiner. Det kändes som att vi hade hur mycket packning som helst, men alla väskor och barn fick plats.





Vi stannade vid en slagbod och tillagade och åt lunch. Christoffer och Marie gjorde pasta med baconsås, supergott! Barnen lekte allt möjligt. Marcus gjorde barkbåtar till dem som de kunde sjösätta i älven.




Sen cyklade vi vidare. Det blev totalt 1,8 mil innan vi kom fram till en jättefin sandstrand där vi hade bestämt att vi skulle slå läger.
 






 När vi kom fram till stranden var det lite mulet, men det sken snart upp. Barnen började leka direkt. Våra barn lyssnar verkligen för fem öre på vad vi säger. Både Love och Didrik ramlade i sjön, så att skor och kläder blev blöta. Jag blir så irriterad på sånt. Det drog ner min upplevelse av det hela, men så är det att ha småbarn. Vi badade iallafall. Det var kallt i vattnet, men skönt med ett svalkande dopp.

Marie och Christoffer var matansvariga och hade ordnat en riktig brakmiddag med massa plockmat. Både barn och vuxna var supernöjda. Våra barn gick in i tältet och la sig relativt tidigt. De spelade på sin Ipad och Nintendo. Love somnade av sig själv. Didrik kom ut till oss vuxna en gång och ville mysa lite. Vi vuxna gjorde en eld i en eldstad och satt och pratade och drack vin till 23:30.


Jag hade jättesvårt att somna och sen frös jag hela natten. Det var egentligen inte så kallt, men jag har en för stor sovsäck och vi glömde att knyta åt den i botten, så jag sov tyvärr inte många timmar under natten. Love vaknade 5:40. Det är ju ungefär hans vanliga tid, så det är vi nöjda med. Didrik däremot fick vi väcka kl 7:30.

Marcus och Didrik gick ut ur tältet vid 6:30, då var det kallt och hur mycket knott som helst. Love fick ca 50 knottbett bara i ansiktet. Jag klev upp vid 7:30, då var det fortfarande jättekallt i skuggan, men i solen var det riktigt skönt och där var det inga knott heller.




 Vi cyklade iväg redan vid 9:30, för att hinna lämna tillbaka dressinerna i tid.


Love somnade i min famn på tillbakavägen, så Marcus var tvungen att trampa alldeles själv den sista milen. Men det funkade det också.
Vi hade ett superhärligt dygn tillsammans. Det enda som inte var så bra var att våra barn, framför allt Love inte lyssnade på oss. Det blev en hel del jaga. Han är nog egentligen lite för liten för sådana här resor, men nu är det gjort och jag kan absolut tänka mig att göra det igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar