Men väl där gick det jättebra. Han ritade en gubbe och ett kors. Han trädde pärlor på ett snöre och berättade färger och räknade pärlorna. Han gick balansgång och berättade om förskolan, sina kompisar och massa annat.
Sen skulle han göra ett syntest. Det var en tavla med fyra olika bokstäver i olika kombinationer och storlekar. Sen fick han en tavla framför sig med med samma bokstäver. Sköterskan pekade på bokstäver på tavlan och då skulle Didrik peka på samma bokstäver på sin tavla. När han fick titta med båda ögonen gick det jättebra, men när han fick ett par "glasögon" med ett öga förtäckt så gick det inte lika bra. När de kom ner till näst nedersta raden sa Didrik att det var svårt att se. Likadant på andra ögat.
Till sist var det dags för hörseltest. Didrik fick ett par hörselkåpor på sig och sköterskan skickade ljudsignaler. När han hörde ett ljud skulle han flytta en pingisboll från en låda till en skattkista. Det funkade inte alls. Han sa att han hörde, men flyttade inte bollarna. Sköterskan trodde att det berodde på konsentrationen, hon sa att det märktes att han hörde. Och det skulle inte vara så konstigt med tanke på att han hade hållit på i över 35 minuter.
Vi fick en ny tid för att göra om både syn- och hörseltesten. Sköterskan sa att det inte är något att oroa sig för, men så klart funderar jag över det, men jag har aldrig funderat över att han inte skulle höra eller se som han bör. Men det visar sig i februari.
Jag är jätteglad över att utvecklingstesten gick bra. Han var mycket duktigare än vad jag trodde på de där specifika testen. Han vill ju aldrig rita eller pyssla, men han kan bara han försöker.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar